Správanie zákazníkov zažije najväčšiu zmenu za posledné roky a možno za celý náš život.
Legendárny investor a jeden z najbohatších ľudí planéty Warrren Buffett mal počas prvého májového víkendu valné zhromaždenie svojej firmy. Buffettov fond Berkshire Hathaway sedí momentálne na jednom z najväčších balíkov hotovosti, aký kedy v súkromných rukách existoval - na účte má 137 miliárd amerických dolárov. A hoc 89-ročný Buffett nevedel povedať KEDY, ani ČO bude tá príležitosť, do ktorej zainvestuje, bol si istý, že v najbližších dňoch, týždňoch či mesiacoch to príde a do 5 rokov bude zamestnávať podstatne viac ľudí, ako súčasných vyše 300 tisíc ľudí.
"Keby som mal na účte 137 miliárd dolárov, tiež by som sa tešil, do čoho teraz zainvestujem." Asi nie som jediný, kto si práve teraz v duchu povedal túto vetu. Povedať si, že nemáme také možnosti ako Buffett si môže spolu so mnou a s Vami 8 miliárd obyvateľov planéty Zem. Nie nemáme. Ale to neznamená koniec. Obdobie mimoriadnych príležitostí sa začína pre každého.
Ešte raz sa pozrime do Ameriky. Prvý smartfón na svete (iPhone) predstavil dnes už nebohý Steve Jobs v roku 2007. O rok na to prišla finančná kríza. A "telefón", ktorý stál nielen viac ako drvivá väčšina dovtedajších telefónov, ale dokonca viac než počítač, si podmanil svet, vytvoril úplne nové odvetvie a reálne zmenil správanie ľudstva. Keby sa po vypuknutí finančnej krízy v roku 2008 Steve Jobs stiahol a z obavy o kúpyschopnosť obmedzil produkciu, znížil ceny a prepustil zamestnancov, Apple by sa nikdy nestal najväčšou firmou na svete. Ale opak bol pravdou. V dobe krízy si veľa ľudí kúpilo iPhone. A mnohí iba preto, aby ukázali, že oni nie sú na dne. Značky, ktoré sa vtedy stiahli, sú dnes už len spomienkou.
Príbeh Apple podporuje aj veda. Psychológovia analyzujúci nákupné správanie už viac krát zisťovali, aké vonkajšie faktory vedú ľudí k tomu, že sa rozhodnú vymeniť jednu obľúbenú značku za druhú. Jeden zvyk za iný. A prišli k zaujímavému záveru. K takýmto zmenám dochádza oveľa častejšie, keď sú ľudia krátko po zlomových obdobiach života - svadba, rozvod, narodenie dieťaťa, odchod dieťaťa z domu, zmena zamestnania, či zásadná kariérna zmena, odchod do dôchodku. Skrátka, keď sa nám časť nášho života - v dobrom či zlom - prevráti naruby.
Všetky výskumy sa diali v "normálnych" časoch. Ale čo ak sa zásadná zmena udeje v živote všetkých a naraz? To sa stáva málokedy - väčšinou sú za tým vojny, krízy a katastrofy. A práve to sa deje teraz. Zákazníci - či už sú to firmy alebo ľudia - budú iní, ako sme boli zvyknutí doteraz. Neustále hovoríme o "návrate do normálu". Ale nový normál bude rozhodne iný ako ten starý,
Aj keď sa Warrenovi Buffettovi vo finančnom svete hovorí "veštec z Omahy", ani on nevedel aký presne bude nový svet. Ale nebál sa to svojim akcionárom viac krát priznať. Takže je úplne v poriadku, že to presne nevieme ani my. Ale schovaní niekde v diere a čakajúci na koniec katastrofy to nezistíme. Vonku nevybuchla atómová bomba a nezabila všetko živé. Sú tam tisícky ľudí, ktorí sú neistí, pretože veľa veci z minulosti pre nich už neplatí. Čakajú na signály, čo bude ďalej. A tie signály dostanú. Je na nás, či to bude od nás alebo niekoho iného. Tí, ktorí budú dnes aktívni narazia na zvýšenú pozornosť budúcich zákazníkov. Intenzita s akou ľudia nasávajú informácie je mimoriadna. Ochota zmeniť značku je mimoriadna. Pasívni budú strácať. Aktívni budú získavať.
Je čas vybrať starých dobrých 4+1 marketingových "P" (Product-produkt, Place-Miesto/distribúcia, Price-cena, Promotion-Reklama, People+Ľudia) a nastaviť ich nanovo. Všetkých 5 P musí byť užitočných a zladených pre "nového" zákazníka. Ak sa Vám to podarí, zákazníci sú už dnes pripravení prísť k Vám. Ak nič nezmeníte - urobí to niekdy iný. Okno príležitosti je práve teraz prázdne a postupne sa začne zapĺňať. Uvidíme kým. V podnikaní totiž platí rovnako ako v športe: Kto nevystrelí na bránu, gól nedá.
Aj my, v Regionpresse, pripravujeme novinky. Okrem novín a letákov robíme stále viac online kampaní v Google, na Facebooku, na Heureke či slovenských portáloch. Z novinového vydavateľstva sa meníme na silnú a komplexnú marketingovú firmu. Používame naše skúsenosti novým spôsobom. A pripravujeme ďalšie novinky, šité na mieru potrieb malých a stredných firiem. Verím, že už čoskoro Vám o nich povieme viac.
Malé a stredné firmy sú už dlhé roky našim partnerom a sme pripravení prejsť spolu s Vami cestu využitých príležitostí. Sme v každom regióne a sme experti na všetky formy jedného z marketingových "P" - PROMOTION, teda reklama alebo širšie - komunikácia so zákazníkmi. Spojme sa a spolu vymyslíme, čo by v tejto oblasti bolo pre Vás najlepšie. Pre každého, kto sa nebojí príležitostí môže byť rok 2020 ešte stále dobrým rokom.