5+1 tip ako marketingovo zvládnuť zvýšenie daní a cien

Dušan Deván
obchodný riaditeľ

#

Vládne zmeny v daňovom systéme prinesú nové výzvy, ale aj príležitosti pre firmy a spotrebiteľov. Zvýšenie DPH a nové daňové pravidlá môžu ovplyvniť spotrebiteľské správanie, no s dobrou stratégiou a prispôsobením sa môžete z týchto zmien vyťažiť. Každá zmena totiž prináša šancu na rast a  odlíšenie od konkurencie. Predstavujeme niekoľko tipov, ako sa pripraviť na nadchádzajúce mesiace a efektívne komunikovať so zákazníkmi.

1. Zamerajte sa na predaj do konca roka

Kým platí stará DPH využite naplno možnosť propagovať svoje produkty s výhodou „starých cien“. Pri drahších produktoch, ako sú autá alebo väčšie investície do bývania, môžu byť rozdiely spôsobené vyššou DPH rádovo v stovkách eur a to je niečo, čo stojí za zamyslenie. Bonitní zákazníci, ktorí nemajú problém s cash-flow, môžu mať záujem „predzásobiť sa" a využiť výhodnejšie ceny ešte tento rok. Ak túto príležitosť nevyužijete vy, môže ju využiť Vaša konkurencia a predzásobia sa u nej.


2. Vymeňte „nezmenené ceny“ za lojalitu a marketingovú výhodu

Ak vám to marže a vývoj ostatných nákladov umožnia, môžete zákazníkom odkomunikovať, že ste sa rozhodli ponechať koncové ceny nezmenené. V takom prípade však odporúčame niečo si za to vypýtať a spojiť nezmenené ceny s Vašimi budúcimi výhodami. Vhodné môže byť členstvo v zákazníckom klube či lojalitnom programe, zapísanie do newslettra, odovzdanie pozitívnej referencie, či zviditeľnenie prostredníctvom profilu zákazníka na sociálnych sieťach. Ako inšpiráciu pre slogany, ktoré by ste v takom prípade mohli použiť patria napríklad: "Verným zákazníkom zaplatíme vyššiu DPH my" , "DPH sa zvyšuje, ceny pre členov nášho klubu zostávajú". "Podporte nás na facebooku a my vás podporíme cenami so starou DPH".


3. Porovnajte ceny po zvýšení DPH

Zvýšená DPH a ostatné dane ovplyvní Vás aj Vašich konkurentov. Vyššia inflácia vytvorí tlak na zákazníkov, aby si viac všímali ceny. Ak budete po zvýšení DPH mať lepšie ceny ako konkurencia, otvoria sa Vám nám nové príležitosti. Spustite komunikáciu so sloganmi "Stále najlacnejší", "Opäť najnižšie ceny na trhu", či "Vždy lacnejší ako konkurencia". Tie budú pútať pozornosť viac ako kedykoľvek predtým a v prvom polroku bude ideálne obdobie využiť to. Už po pár týždňoch totiž nebude kľúčová otázka, kto mal aké ceny v starom roku, ale kto je lacnejší teraz.


4. Vytvorte nové varianty

Ak je to možné, upravte konfiguráciu vašich produktov. Môžete zjednodušiť niektoré funkcie alebo služby a ponúknuť základnú verziu produktu za nižšiu (doterajšiu) cenu, zatiaľ čo plnohodnotná verzia s dodatočnými službami bude na cenovo vyššej úrovni. Týmto spôsobom dáte zákazníkom možnosť voľby medzi cenovo dostupnejšou alternatívou a plnohodnotným produktom, čím oslovíte širšie spektrum záujemcov ako v prípade, že si musíte zvoliť iba jednu možnosť.


5. Nezabudnite na časovo obmedzené výhody

Po zmene cien bude možno potrebovať motivovať zákazníkov, aby svoje nákupy neodkladali. Na to je dobre  ponúknuť výhody, ktoré sú časovo obmedzené. Nemusí to byť len zľava, ale napríklad darček k nákupu, predĺžená záruka, alebo dodatočná služba. Kľúčom je, aby táto ponuka bola pre zákazníkov skutočne lákavá a zároveň limitovaná na krátke obdobie. Pomôže to zvýšiť vo vašej reklame pocit naliehavosti a motivuje zákazníkov k rýchlejšiemu rozhodnutiu.


6. Zvážte zvýšenie cien už teraz

Aj keď sa zvyšovanie cien zdá nevyhnutné, načasovanie je rovnako dôležité ako komunikácia. Vhodný čas môže byť začiatok roka, keď sa mení DPH, ale nemusí to platiť pre každého. U niekoho je priestor na to, aby zvýšenie cien odložil neskôr alebo zvládol to aj bez zmeny cien, u iného môže byť výhodnejšie zvýšiť ceny už teraz. Skoršie zníženie Vám umožní u časti spotrebiteľov udržať dojem „cien z roku 2024“ a môže to pôsobiť pozitívnejšie než zvýšenie v januári, kedy spotrebitelia očakávajú nárast iných nákladov. Nechceme nikoho nahovárať na nekalé praktiky, ale keďže zvýšenie daní je len jeden z faktorov vstupujúcich do cenotvorby, odporúčame pozerať sa na ceny strategicky a podľa toho zvoliť vhodné načasovanie.