6 rád ako (znovu)otvoriť predajňu

Dušan Deván
obchodný riaditeľ

#

Ak chcete zo znovuotvorenia Vášho obchodu urobiť skutočný reštart, bude treba, aby ste sa zmenili spolu so zákazníkmi aj vy.

Po viac ako piatich týždňoch sa otvárajú malé obchody a prevádzky služieb. Doba, v ktorej sa otvárajú, je však celkom iná ako doba, keď sa zatvárali. Všetci chápeme, že s ochorením COVID-19 nebudeme bojovať týždne, ale v lepšom prípade mesiace. Vedia to aj Vaši bývalí a potenciálni zákazníci a zmenili podľa toho svoje správania. Ak chcete zo znovuotvorenia Vášho obchodu urobiť skutočný reštart, bude treba, aby ste sa zmenili spolu so zákazníkmi aj vy. Prinášame Vám niekoľko tipov, na ktoré by ste určite nemali zabudnúť.

1. Hygiena

Otvorenie predajní nie je znakom víťazstva nad pandémiou, ale akceptáciou toho, že s vírusom sa musíme naučiť žiť a prežiť. Ak vo Vašom obchode zanedbáte akýkoľvek detail ohrozujúci zdravie, zákazníci si to veľmi rýchlo všimnú. V lepšom prípade sa k Vám nevrátia, v horšom sa rovno otočia a odídu. To posledné, čo chcete je, aby sa u Vás nakazili, nakazili Vás alebo zamestnancov. Urobiť maximum pre hygienu je preto to prvé, čo treba urobiť. A čo je to konkrétne?

  • povinné rúška
  • regulácia počtu ľudí v predajni, nie len podľa normy z vládneho nariadenia, ale tak, aby by bolo vždy reálne dodržiavať dvojmetrové odstupy
  • bezplatné jednorazové rukavice pre zákazníkov (minimálne ako pri pečive v potravinách)
  • oddelenie zamestnancov pri pokladni plexisklom (výdajné okienko)
  • dezinfekcia rizikových plôch viac krát za deň, jeden až dva krát za deň umytie podlahy a dezinfekcia menej rizikových miest predajne
  • minimálne raz za hodinu umývanie rúk zamestnancov

Niektoré možno nemáte hneď, ale keďže hovoríme minimálne o niekoľkých mesiacoch, Váš obchod ich potrebuje,

2. Priestorové usporiadanie predajne

Hypermarkety sú známe tým, že ukladajú tovary bežnej spotreby ďaleko od vchodu, aby zákazníci museli prejsť okolo regálov s vecami, ktoré pôvodne nechceli kúpiť. IKEA je známa svojou "zónou na otvorenie peňaženiek", ktorou musí prejsť každý jej návštevník a v prechádzke po predajni sa k nej dostanete spokojný a s plným bruškom - hneď po návšteve reštaurácie. Za bežných podmienok sa každý snaží zdržať zákazníka u seba v predajni čo najdlhšie. Počas najbližších mesiacov to tak nebude. Ochrana zdravia je priorita číslo 1 a kto ju ako prioritu mať nebude, riskuje nielen zdravie, ale aj stratu dôvery zákazníkov. Preto predajňu treba usporiadať tak, aby sa po nej pohybovalo čo najmenej ľudí a svoj nákup vybavili čo najrýchlejšie. Premiestnite najčastejšie nakupovaný tovar ku vchodu a umiestnite k nemu promo na ďalšie produkty vo vnútri.  

3. Webstránka - online dvojička predajne

E-shopy zažili počas uplynulých týždňov zlaté obdobie a veľa ľudí sa už teší, že bude môcť namiesto cez e-shopy znovu nakupovať "normálne". Ale "normálne" bude niečo iné. Z predchádzajúcich dvoch bodov vyplynulo, že zdravie je priorita číslo jedna a bude podstatne menej zákazníkov, ktorí budú chcieť tráviť v obchodoch veľa času. Kombinácia online a tvrdého predaja je preto ideálna. Zákazník si tovar či službu "obzrie" na internete a do predajne si ich príde vyskúšať, obzrieť, poťažkať, ošahať (ideálne v rukaviciach) ... všetko, čo sa v e-shope nedá. Kombinácia dobrej webstránky a kamennej predajne je najvhodnejšia možnosť podnikania. Ak máte nielen stránku, ale aj e-shop a viete zákazníkom posielať tovar domov, či prijímať objednávky, ktoré si vyzdvihnú na predajni - je to ideálne. Ak nie, neprepadajte panike. Ohrozenie chorobou COVID-19 tu bude zrejme pár mesiacov až rokov, nič nie je stratené, len už je čas, urobiť to, čo doteraz čakalo.

4. Telefón a e-mail

Rozhovory s vyškolenými a kvalifikovanými predavačmi sú popri fyzickom tovare ďalšou výhodou, pre ktorý sa netreba báť, že e-shopy zlikvidujú kamenné predajne. V tejto dobe však bude otázok pomenej. Strach z nákazy môže byť bariéra. Do predajne preto umiestnite výrazné oznámenia, že svojim zákazníkom poskytnete rady ohľadom Vášho sortimentu aj cez telefón a mail. A k pokladni alebo východu pripravte vizitky alebo letáčiky, ktoré si môžu zobrať a ozvat sa Vám. Plus - vyzývajte potenciálnych zákazníkov na kontakt aj na webstránke.

5. Stimuly

Podobne ako v roku 2009, aj teraz budú zákazníci opatrní. Rovnako ako vtedy, aj teraz sa zmení pomer medzi záujemcami o kúpu a predaj. Konkurenčný boj sa zvýši a zákazníci budú opatrní a dvojnásobne budú zvažovať každé minuté euro. To je fakt, nad ktorým nemusíme lamentovať. A teraz ako ho riešiť. Ak neurobíte nič a budete očakávať, že sa to samé vráti do "normálu", koledujete si v dobe zvýšenej konkurencie o problém. Tu je zopár tipov. Vyberte si, čo sa hodí k tomu, čo predávate alebo poskytujete: 

  • bonus - tovar navyše k nákupu nad určitú sumu.
  • bonus - služba - od bezplatného dovozu domov až po predĺženú záruku 
  • novinka v sortimente
  • testovanie zadarmo
  • zľava na určitý výrobok alebo časť sortimentu
  • zľava pri odbere väčšieho množstva naraz
  • a ešte iné - tie Vaše

Aby ste si však nezruinovali svoj biznis a zabezpečili účinnosť, dodržte najdôležitejšie pravidlo každého zákazníckeho stimulu: Každý stimul musí platiť iba dočasne a ak sa dá, iba na časť sortimentu. Dočasne znamená pri väčšine tovaru horizont jedného týždňa až jedného mesiaca. A časť sortimentu nie je niečo, čo sa Vám míňa najhoršie a vy sa toho chcete zbaviť. Je to presne naopak - Váš stimul spojte s tovarom, ktorý je Vašim najväčším "lákadlom". Spomeňte si na hypermarkety a ich cenovú vojnu týkajúcu sa pečiva. Predávali ho pod výrobné náklady, ale nie preto, aby prerábali. Ale preto, aby ľudia po prečítaní ceny rožku v letáku prišli do ich predajne a odišli s plným košíkom. Ak je to možné, vyberte aj vy do stimulu svoj "rožok dnes iba za 1 cent".

6. Dajte vedieť zákazníkom, čo pre nich robíte

Konkurencia bude tvrdšia ako pred tým. Ak máte nachystanú predajňu, dajte o tom vedieť všetkým vo Vašom regióne. Osviežte im v hlave spomienku na seba. Dajte vedieť aj to, že v ste urobili všetky hygienické opatrenia, aby ste sa postarali o zdravie zákazníkov. Inzercia v (našich :-) regionálnych novinách a letáky do schránok vo vašej spádovej oblasti sú k tomu ideálnou cestou. Rovnako dobre môžete cieliť aj inzerciou na facebooku. Ak máte vymyslené stimuly, dajte to vedieť čo najväčšiemu počtu ľudí. Cez inzerciu, cez facebook, cez bannery. Ak máte webstránku, dajte o nej vedieť ľuďom vyhľadávajúcim Váš tovar na google a známym na facebooku. Ak to neurobíte vy, Vaša konkurencia alebo eshopy to na náhodu určite nenechajú.

Ak potrebujete pomôcť správne komunikovať s potenciálnymi zákazníkmi cez inzerciu, tlač a distribúciu letákov, reklamu na prvých miestach vo výsledkoch google či na facebooku, dajte nám vedieť a my Vám s tým pomôžeme. V každom regióne máme svojich poradcov, s ktorými sa môžete spojiť a tí v spolupráci s našimi špecialistami na jednotlivé druhy komunikácie (grafici, tlačiari, online odborníci) vypracujú pre Vás návrhy ako správne reštartovať aj Váš biznis. Tešíme sa, že nám dáte možnosť pomôcť Vám.